توسعه دهنده وردپرس شوید : قدم اول

توسعه دهنده وردپرس شوید : قدم اول

می پسندم
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
2,525 بار
0 نظر
پوریا زارعی
۲۲ مرداد ۱۳۹۵

wordpress bg medblue 1 - توسعه دهنده وردپرس شوید : قدم اول

شاید تصور اینکه شما هم روزی یک توسعه دهنده وردپرس باشید براتون کمی دشوار باشه اما به عنوان کسی که این مسیر رو تا اینجای کار جلو اومده بهتون اطمینان می دم که این مسیر شاید طولانی و سخت باشه اما همین که درش قدم بزارید و شیرینی های اون رو درک کنید خیلی زود متوجه میشید که ترستون کاملا بیجا بوده و چه قد یه توسعه دهنده شدن راحت و آسونه .

به هر حال فارغ از آسونی و یا سختی کار شما نیاز دارید یاد بگیرید ، و یاد گرفتن نیازمند منابع یادگیری هست ، شاید بخشی از جلوه تاریکی که توی یادگیری وردپرس برای همه ما وجود داره کمبود منابع خوب و کامل به زبان پارسی باشه . به هر حال وقتی شما منبعی برای یادگیری نداشته باشید حتی آب خوردن ساده هم پیچیده و دشوار میشه .

مدتیه که تصمیم داریم چراغ مسیر همه کسایی بشیم که می خوان توسعه وردپرس رو شروع کنن و یا اقلا خودشون مسائل و مشکلات جزئی وب سایت وردپرسیشون رو حل کنن ، خب تصمیم گرفتن یه بخش از کاره ولی به عمل رسوندنش خودِ کار . پس از امروز سعی می کنیم که این تصمیم رو بهش جامه عمل بپوشونیم به امید روزی که جامعه وب و وردپرسی هوشمند و خودکفایی داشته باشیم .

این سری آموزشی در ۵ قسمت یا بهتر بگم در ۵ مرحله مقدماتی شما رو با مفاهیم اولیه و مسیرهای متفاوت توسعه دهنده شدن آشنا می کنه و بعد در مراحل بالاتر می پردازیم به اینکه چه طور یک وردپرس کار حرفه ای باشیم . این مقاله اولین قسمت از سری هست و قصد داریم شما رو با ارکان اساسی فعالیت های یه توسعه دهنده وردپرس آشنا کنیم .

توجه کنید که برای هر یادگیری ای پیش نیازهایی وجود داره ، اولین پیش نیاز این سری اینه که شما خوندن رو بلد باشید و دومین پیش نیازش آشنایی به html و css در حد مطلوب هست ، یاد گیری html و css هم فوق العاده ساده هست و منابع خوبی براش وجود داره پس دیگه به بحث اضافی راجع به اونا نمی پردازیم .

 

make wordpress core 1 - توسعه دهنده وردپرس شوید : قدم اول

 

اگه بخوایم یه نگاه سریع به بخش های مختلف و مرکزی یه وب سایت وردپرسی بندازیم می تونیم اون رو متشکل از سه زیر مجموعه هسته اصلی ، قالب و پلاگین ها یا افزونه ها بدونیم .

هسته اصلی وردپرس همون طور که از اسمش پیداست شامل تمامی کدهای پیشفرض و از پیش تعیین شده ای هست که سیستم مدیریت محتوای وردپرس رو ایجاد کردن ، این بخش شامل هر چیزی میشه که توی بک اند (backend) یا به عبارتی پنل مدیریت ادمین شما وجود داره .

بخش های ایجاد دسته بندی ها ، شخصی سازی های قالب که بعدا بهش پرداخته خواهد شد ، ایجاد کاربران و یا شخصی سازی اطلاعات متای وب سایتتون همه و همه توسط هسته اصلی و مرکزی وردپرس ایجاد و هدایت میشن .

گفتیم که هسته اصلی به وجود آورنده بک اند وب سایت هست ، اما قالب وب سایت شما بر عکس مربوط به بخش فرانت اند (front-end) میشه ، ساده تر بگیم ، هر چیزی که کاربرای معمولی و بازدید کننده ها توی وب سایت شما مشاهده می کنن قبلا توسط توسعه دهنده در بخش قالب ها ایجاد شده .

برای فهم بهتر دو مطلب بالا یه مثال ساده می زنیم : شما فرض کنید مطلبی رو توسط وردپرس ایجاد و منتشر کردید ، به عبارتی شمایی که پست رو ایجاد و ویرایش می کنید در حال استفاده و مشاهده هسته وردپرس و بازدید کننده ای که بعدها مطلب رو می خونه قالب شما رو مشاهده می کنه .

افزونه ها هم به نوعی کارشون اضافه کردن امکانات و توابع اضافی به هسته وردپرس و همچنین قالب های وردپرس هست ، شما می تونید امکاناتی که به طور پیش فرض روی وردپرس یا قالبی که دارید موجود نیست رو با نصب کردن یا ایجاد یک یا چند افزونه به اون ها اضافه کنید .

همون طور که گفتیم افزونه ها می تونن هم بخش بک اند و هم بخش فرانت اند یا به عبارت دیگه هسته مرکزی و قالب ها رو دچار تغییر کنن .

برای مثال فرض کنید شما افزونه ای مربوط به ایجاد یک دکمه +۱ گوگل ایجاد کردید ، تنظیمات مربوط به افزونه که از پنل مدیریتی قالب ویرایش هستند در بخش بک اند و دکمه ای که برای کاربر به نمایش میاد و معمولا محلش زیر پست هاست در بخش فرانت اند قرار دارن .

 

شروع کار :

برای شروع کار شما بهتره قدم به قدم پیش برید ، یعنی مثلا اینکه یهو برید سر و سراغ ویرایش و توسعه هسته وردپرس مطمئنا نتیجه ای نمی گیرید .

پس بهتره از مراحل ابتدایی و ساده تر شروع کنید تا به پله های بالاتر برسید .

 

۱ – توسعه قالب ها : برای شروع از نظر من توسعه قالب های وردپرس بهترین گزینست ، اگه شما دانش متوسطی توی html و css داشته باشید خیلی زود با ترجمه قالب هاتون برای وردپرس آشنا میشید . برای شروع بد نیست که یه مقدار هم با php آشنا باشید اما اگه هم خیلی مسلط نباشید مشکلی براتون پیش نمیاد .

به طور کلی اصلی ترین بخش توسعه وردپرس هم بر می گرده به همین قسمت ، شما می تونید به صورت فری لنس قالب هایی رو برای مشتری هاتون طراحی و کد نویسی کنید و اگه خوش شانس و با استعداد باشید خیلی زود به درآمد خوبی می رسین .

با یه سر زدن به Themeforest که البته الان برای ما ایرانی ها بستس متوجه میشید که قیمت قالب ها و فروش هاشون به چه شکلی هست ، مثلا پرفروش ترین قالب هفته گذشته تم فارست ۸۱ هزار دلار فروش داشته که دیگه لازم نیست به بزرگی مبلغش اشاره کنم ، قالب هایی که برای شرکت ها و شخص های حقیقی به صورت اختصاصی طراحی میشن هم می تونن پول خوبی رو به جیب شما وارد کنن اما فراموش نکنید قبل از همه اینها شما نیاز دارید که یه توسعه دهنده خوب بشید و هر کسی نمی تونه یه شبه به ۸۱ هزار دلار فروش برسه ، خصوصا که الان محدودیت های برای ماهایی که توی ایران هستیم بیشتر شده .

برای شروع می تونید قالب های خودتون رو رایگان یا به قیمت های پایین در اختیار دیگران قرار بدید که هم نمونه کار و سند بر حرفه ای بودن شما باشن هم درآمد کمی هم داشته باشید .

 

۲ – توسعه افزونه ها : بالاتر گفتیم که توسعه قالب ها برای شروع خیلی خوبه و حتی خیلی ها می تونن توی مرحله اول بمونن ، اما برای عده ای که مثل خود من سیری ناپذیرن و قبل از پول درآوردن به فکر پیشرفت و یادگیری هستن قدم بعدی توسعه افزونه هاست .

برای اینکه یه توسعه دهنده خوب تو این زمینه بشید نیازه که php رو به به صورت کامل و حرفه ای یاد گرفته باشید و یه مقدار زیادی هم استعداد توی مسیر لازمتون میشه .

افزونه ها هم توی وب سایت هایی مثل CodeCanyon و یا نمونه های مشابه با قیمت های خوبی به فروش می رسن و درامد خوبی هم ازشون حاصل میشه که البته این درامد متناسب با کاری که انجام می دید هست ، به طور کلی توسعه یه افزونه زمان ، وقت و انرژی کمتری از طراحی و توسعه یه قالب حرفه ای می بره ، ضمن اینکه رقابت توی این بخش کم هست ، مثلا اگه یه مشتری سفارش قالبی رو مطرح کنه شما با خیل عظیمی از طراح های دیگه در حال رقابت برای به دست آوردن پروژه هستید که این توی شروع کار شما رو آزار می ده اما وقتی وارد بخش توسعه افزونه ها بشید رقابت برای به دست اوردن پروژه ها کمتره و می تونید اطمینان بیشتری به اینکه همیشه کاری برای انجام دارید داشته باشید .

آخرین مزیت این بخش هم اینه که نیاز به تخیل گرافیکی نداره و لازم نیست شما طراح رابط کاربری خیلی خوبی باشید که برای خود من بهترین مزیت هست .

 

۳ – توسعه هسته : همون طور که می دونید وردپرس یه سی ام اس متن باز هست ، به این معنی که هر کس می تونه امکاناتی رو بهش اضافه کنه و بهبودش بده ، البته همین متن باز بودن خطر هک شدن و به وجود اومدن باگ های فراوان رو هم درش به وجود میاره که البته با به روز رسانی کردنش می تونید تا حدودی از این مشکلات کم کنید .

اخرین نسخه وردپرس یعنی نسخه ۴٫۴ توسط ۴۷۱ نفر از برنامه نویس های مطرح باز بینی و ویرایش شده و عده خیلی بیشتری هم روی نسخه های قبلی وردپرس کار کردن .

به طور کلی توسعه هسته درامد شاخصی برای توسعه دهنده نداره و یه حالتی مثل مبارزه برای افتخار برای شما به وجود میاره ، شاید دوست داشته باشید دینی که به وردپرس دارید رو ادا کنید و یا شاید هم بخواید از راه هک کردنش به درآمد برسید ، شاید هم خوش شانس بودید و به عنوان مسئول امنیت یه وب سایت استخدام شدید .

به هر حال توی بخش توسعه وردپرس شاید ها زیادن و البته به این مرحله رسیدن بسیار سخت

شاید روزی برسه که شما هم یه توسعه دهنده خوب باشید که بتونید با دانشی که بر پایه وردپرس دارید به خود وردپرس کمک کنید ، به هر حال اگه شما هم مایل به این کار نباشید عده زیادی هستن که مشتاق به پرداختن قرضشون هستن و هر روز و هر روز برای بهبود دادن وردپرس تلاش می کنن .

 

تا اینجای کار شما نسبت به حیطه توسعه دهنده شدن یه دید کلی و سریع پیدا کردید و یه جورایی می دونید از کجا به کجا قدم بردارید .

توی مطالب بعدی سعی می کنیم دانش شما توی زمینه برنامه نویسی رو محک بزنیم و بهتر کنیم ; به جای حرف زدن 🙂

امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشه و با دنبال کردن این سری در انتها شما هم یه توسعه دهنده حرفه ای باشید

اگه مطلب رو دوست داشتید پس با دوستانی که فک می کنید دوستش دارن به اشتراک بزارید

 

دیدگاه کاربران

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد

مقالات مرتبط

در این آموزش وردپرس، شما را در فرآیند ساخت وب سایت چند زبانه راهنمایی می نماییم. شما متوجه خواهید شد...
به عنوان یک صاحب وب سایت، موارد متعددی وجود دارد که می خواهید سایت خود را در حالت تعمیر حفظ...
پیوند یکتا نام دیگری است که به URL صفحه وب می گویند. زمانی که شما مقاله ای را مشاهده می...
در این مقاله مرحله به مرحله، آموزش ساخت وب سایت با المنتور را در چند مرحله به شما نشان می...